Kontaminace
venkovní vlivy působí na automobil z mnohých stran. Máme dva základní druhy kontaminantů. Způsobují zdrsnění či zmatnění laku, lokální rez, oxidaci barvy.
1- Náletová rez (vzdušná rez) – Jsou to mikroskopicky drobné částečky kovu, které uplivají na karoserii vozu, nebo jeho kolech. Je nemožné se tomuto vyhnout. Automobil sám o sobě produkuje náletovou rez, dále to může být prach z brzd, které obsahují kov. Železárny, ocelárny, železniční stanice a mnoho dalšího. Tyto částice se velmi snadno přichytávají na lak automobilu a jeho kola. Běžnou cestou a běžnými přípravky je není jednoduché odstranit. Časem se častokrát stává, že částice zoxidují na barvě a v horším případě, utvoří lokální rez. Ta je velmi snadno viditelná na světlých lacích.
2- Asfalt, pryskyřice – Asfaltové tečky můžeme snadno pochytat na cestě, ještě jednodušeji na cestě, která je čerstvě položená. Pryskyřicím se dá částečně vyhnout tak, že se vyhneme parkováním pod stromy, nebo v blízkostí keřů.
Tyto media je nutno dekontaminovat
Dekontaminace
Provádí se tři základní typy dekontaminace
1- Chemická dekontaminace náletové rzi – Provádí se PH neutrální chemií, která je šetrná na lak, vosky, Sealenty, PPF folie či Keramické ochrany. Chemie se aplikuje na povrch a nechá se působit. Místa, která zrudnou ukáží, kde se náletová rez vyskytuje. Tento postup je poměrně zdlouhavý. Automobil se musí dekontaminovat po částech a musí se u toho hlídat mnoho aspektů. (obrázek vpravo)
2- Chemická dekontaminace asfaltu a pryskyřic – Provádí se PH neutrální chemií, která je šetrná na lak, vosky, Sealenty, PPF folie či Keramické ochrany. Chemie se aplikuje na povrch a nechá se působit. Po chvíli lze vidět, že asfaltové tečky, nebo pryskyřice začínají pouštět a povolovat. Tento postup je poměrně zdlouhavý. Automobil se musí dekontaminovat po částech a musí se u toho hlídat mnoho aspektů. (obrázek vlevo)
3- Mechanická dekontaminace – Ne úplně vše jde vždy chemicky odstranit. A proto se mechanicky dekontaminuje. Jedná se velmi zdlouhavý proces, který vyžaduje mnohem více práce a úsilí. Místečko po místečku se musí lak projíždět speciální plastelínou (clay bar) o velikosti cca 3x3cm s neustálou lubrikací. Tato metoda odstraní veškerá media, která nešla odstranit chemicky.
Dekontaminace nových vozidel
Berme v potaz, že jsou vozidla převážena do showroomu většinou z výroby, která se nachází i tisíce kilometrů daleko. Zpravidla lak nebývá nijak ochráněn. Po cestě většinou jede vlakem, trajektem nebo kamionem. Právě toto jsou příležitosti, kdy se na vůz nalepí mnoho kontaminantů.
Závěr
Všeho moc škodí. Auta není v žádném případě nutné, dekontaminovat při každém mytí, ale doporučuji dekontaminovat alespoň 2x ročně a to vždy podzim a jaro.



